Hösten 2021
Workshop med Jarek Cemerek
Lördag 30 oktober 12:00-17:00 (inlusive paus)
på Danscentrum Väst
i samarbete med Dansalliansen
anmälan HÄR
En endagsworkshop i samarbete mellan Dansalliansen, Danscentrum Väst i samverkan med Göteborgsoperan.
The class aims to encourage a sense of body awareness and efficiency as well as physical articulation. It will start with simple exercises to build strength and to form a good foundation in order to get the body ready for the day. Special emphasis will be made on healthy body mechanics, principles of physical laws, efficient use of weight, falls to the floor, jumps etc.
The choreographic workshop focuses on understanding the choreographic language used by Jarek Cemerek in his works. This language is built on technical precision and subtle details that have a meaningful value and is often observed from civil movements. For this reason, the workshop blends together a concentration on the dance technique used in the choreographic sequences with an exploration into the perception of individual movement qualities, whilst still retaining the context of the ideological concept of the chosen choreographic works. Continually, dancers will be given the opportunity to confront their own improvisation attempts within the given choreographic language. The theme of the workshop examines the impact of today’s hyper-consumerism on individuals. We have never had so many people on Earth with so many goods, yet we are lonelier than ever. Regardless of the benefits that technology brings in today’s society, we still feel lonely in our lives and lost in the crowd. Like walking down a big street packed with people and still feeling alone, or sharing a classroom with 40 other students, yet not speaking with any of them, or knowing that if something happened to you in a crowded square no one would come to the rescue. The theme is deep and anonymity has many sides. Dancers in their exploration and processing will use different parts of their body to contact each other, as well as the floor, as the main tool for their expression. Pulling, lifting, throwing, falling, crashing, softness, and sharpness will all be explored throughout too.
JAREK CEMEREK is an established choreographer, teacher and dancer working around the world. He studied classical dance at the Conservatory in Ostrava (CZ), BA choreography and MA dance pedagogy at the Academy of Performing Arts in Prague, dance at the Theatre Academy in Helsinki. He began his artistic career as a classical dancer and continued as a contemporary dancer. He has won awords both for his dancing and choreographys and is a well liked teacher all over the world.
Workshop i Viewpoints
En improvisationsmetod för dansare, mimare, skådespelare och koreografer 20-21 oktober
Kulturakademin i samarbete med Regionteater Väst, Dansalliansen, Danscentrum Väst och Masthuggsteatern
Kursbeskrivning
Viewpoints är en improvisationsmetod för att tänka fysiskt tillsammans i tid och rum på golvet. Metoden är ett effektivt verktyg för att skapa starka ensemblar, generera nytt material såväl som förändra befintligt material. Viewpoints kan också fungera som en analysmetod för sceniskt material, och kan utgöra grunden för ett gemensamt vokabulär i sceniskt skapande.
Viewpoints är en metod att arbeta genom tillsammans på golvet, såväl som att den kan fungera som ett tillägg till de tekniker, metoder, erfarenheter och verktyg du redan har i ditt skapande som praktiker. Metoden är likväl ett sätt att generera arbete, som en kontemporär, filosofisk blick på scenkonst och adresserar dans, skådespeleri, koreografi och regi.
Viewpoints skapades av koreografen Mary Overlie, som då artikulerade sex viewpoints. Metoden utvecklades senare till nio viewpoints av Anne Bogart och Tina Landau tillsammans med SITI company i USA, varav fyra relaterar till tid (tempo, varaktighet, impuls, repetition) och fem till rum (arkitektur, form, gest, topografi, rumsliga relationer).
Kursens syfte är att erbjuda en vidgad blick för Viewpoints, där metoden kan fungera som en utveckling, tillägg eller komplement till din redan befintliga praktik. Målet är att du ska lära känna eller utveckla dina kunskaper om Viewpoints för att ensam eller i grupp kunna hantera metodens vokabulär i praktik och teori. LÄS MER
Ansök senast 14 oktober på Kulturakademins hemsida!
Kursledare: Anne Jonsson
Anne Jonsson är frilansande regissör, koreograf och lärare verksam i Sverige och internationellt. Hon är utbildad vid Ecole de mime corporel dramatique i London, England och har en mastersexamen i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från SKH. Anne arbetar med rörelsebaserad scenkonst, oftast för barn och unga och har ett extra intresse för scenkonst för den allra yngsta publiken. Hon har fleråriga samarbeten med Masthuggsteatern i Göteborg genom projektet Rörelsen, och Strindbergs Intima Teater i Stockholm där hon återkommande arbetar med koreografi och rörelse. Anne frilansar som regissör, koreograf och rörelsecoach och har bl.a. skapat arbete för Zebradans, Unga Klara och Ung Scen Öst.
Workshop Embodied awareness med Helena Franzén, dansare och koreograf
11-13 oktober 2021
12:30-16:30 (inkl. paus)
I workshopen ägnar vi oss åt att fysiskt tolka ett färdigt rörelsematerial, Med utgångspunkt från detta solomaterial, fokuserar vi på olika metoder att identifiera nya lager av förståelse och närvaro-how to embody a movement within a dancer. Vad händer i överföringen/ tolkningen av rörelsematerialet, när vi försöker uppfatta vad det är som är specifikt med just de kvalitéerna? Hur uppnår vi den absoluta närvaron i den dansande kroppen? I vår praktik kommer vi att omsorgsfullt fördjupa oss i detaljer kring rörelsens egenskaper och så småningom ge efter för kroppens egna sensoriska intelligens.Tillsammans prövar vi nya ingångar till hur den fysiska dialogen kan växa fram.Vi finner nya vägar till nya insikter och upptäckter genom någon annans kropp. Rörelsematerial kommer under tiden att ge upphov till nya översättningar, skapar nya funktioner och ger rum för nya uttryck. Framförallt uppmanar workshopen till att tänja på igenkännbara gränser av förståelse och tolkningar.- både kroppsliga och mentala. En hyllning till den dansande kroppen!
Helena håller även Daglig Träning Måndag-Fredag 10:00-11:30 vecka 41
Klassbeskrivning
Helena Franzén har utvecklat en samtida dansteknik som hon förfinat under sin trettioåriga verksamhet där medvetenheten om kroppens möjlighet till rörelse står i fokus. Golvövningar och inspiration av yoga är metoder i arbetet med att finna tillgänglighet, centrering, flexibilitet och styrka. Under klassen ges tid att uppmärksamma olika rörelsekvaliteter, där precision och den egna närvaron är betydelsefull. Uppvärmningen är en förberedelse för ett längre frasmaterial där dynamik, rumsuppfattning och musikalitet exponeras och tydliggörs. Klassen inspirerar till att lyssna, dela och uppleva rörelse i ett gemensamt arbete.
Workshopen är kostnadsfri och öppen för medlemmar i Danscentrum Väst.
Anmälan till info@danscentrumvast.se
Märk mailet med ”Anmälan Workshop Helena Franzén”
Sista anmälningsdag söndag 3 oktober.
(Det är inte möjligt att delta enstaka dagar av workshopen)
Våren 2021
Workshop with choreographer Peter Svenzon and dancer Ulriqa Fernqvist
from Art of Spectra
Workshopen startar med en stående uppvärmning som fokuserar på styrka, smidighet och enklare mekaniker ur Art of Spectras rörelseschema. Därefter övergår klassen i att arbeta med golvarbete, mekaniker, spiraler, off- balance, viktförskjutningar och metoder som Art of Spectra använder sig av i sin säregna stil. Vi kommer även att arbeta med kortare fraser ur det senaste verket TENSION.
The workshop starts with a standing warm-up that focuses on strength, agility and simpler mechanics from the Art of Spectra movement chart. The class then switches to working with floor work, mechanics, spirals, off-balance, weight shifts and methods that Art of Spectra uses in its distinctive style. We will also work with some shorter phrases from the last dance work TENSION.
Since its inception in 1998, choreographer and composer Peter Svenzon has created over 40 works and collaborated with a substantial number of artists, musicians, directors and actors from many differing theatrical genres. His own musical compositions, often electronic in form, provide the basis onto which invited musicians can play in real time. The company has placed great importance on its peripatetic collaborations and residences both at home and abroad.Peter Svenzon and artist Ulriqa Fernqvist, both with backgrounds in music and dance, have with the formation of Art of Spectra 20 years ago, searched for an open multi-facetted form of expression where dance, theatre, music and graphic art become a new hybrid form of theatre with a quality almost within the realms of the cinematographic sphere.AOS has in recent years toured extensively internationally, hosting residencies and more. Modes of expression develop and widen, new impulses are acted on, impressions change and are processed in a new practice which deals not only with the choreographic language but also includes fieldwork and research in the form of interviews and documentation in both words and pictures.
AOS work contains visual and conceptual connections with the 1960’s experimental work of those such as Robert Ashley, John Cage and Yvonne Rainer. Svenzon’s early life as hip-hop dancer, interest in martial arts and his musical compositions push the envelope of the early 60’sradicalism even further. His language is informed by this subculture and alternative scene and the cross fertilization of past and present modernism ties together two apparently disparate worlds into a new meaningful idiom.
Peter Svenzon has also done commissioned works for companies such as GöteborgsOperans Danskompani, Norrdans, Ballett Chemnitz, Ballet Greifswald, Regionteater Väst among others.
Lördagen den 1 maj kl 11-16/Söndagen den 2 maj kl 11-16.
Anmälan görs senast 28:e april till: vast@danscentrum.se
Ange vilken dag du vill delta.
Max 7 deltagare. Först till kvarn!
WORKSHOP MED AARON VICKERS LÖRDAG 27 MARS
13:00-16:00, Mariaplan
WORKSHOP: Movement Efficiency, Precision and Play
“Play is the highest form of research” – Albert Einstein
This workshop will focus around identifying, challenging and building patterns within movement, with the aim of connecting the body, building strength and playing with movement to help enhance performance. All done in a playful way to encourage us to enjoy the process of discovery within the body as well as focus on development. Developing throughout the workshop into how we can use this within in a creative practice.
A game can be just a game… until we decide to turn it into a training tool, but we must always be able to return it back to just a game.
Workshopen hålls utomhus, ta med oömma och varma kläder.
Studion kommer vara tillgänglig för toalettbesök
samt för att lämna tillhörigheter.
Vi möts/ samlas nedanför Danscentrum Väst på Ärlegatan kl 13:00.
Anmälan görs senast 24:e mars till: vast@danscentrum.se
Max 7 deltagare
Först till kvarn!
About Aaron Vickers
As a dancer I have had the joy of creating, working and touring all over the world with companies and choreographers including Jean Abreu Dance (as a dancer and rehearsal assistant), Marc Brew Company, Renaud Wiser Dance Company, Alexander Whitley Dance Company, Phoenix Dance Theatre (rep and creations by Christopher Bruce and Sharon Watson), Regionteater Väst (Repertoire and creations by Charlotta Öfverholm, Lidia Wos, Örjan Andersson), Lynne Page, Morgann Runacre-Temple, Kate Flatt, Cathy Marston and James Cousins Company (including “Within her eyes” film, GCSE syllabus work)
As well performing I have enjoyed teaching in various institutions including London Contemporary Dance School, English National Ballet School, Baletakkademien (Sweden), London Studio Centre, Central School of Ballet, Rambert, Performers College, Italia Conti, Royal Conservatoire of Scotland, Royal Academy of Dance (RAD), Royal Holloway University and have taught both class and rep to companies including Scottish Ballet, New Adventures, Regionteater Väst, Dans Theatre Heidelberg, James Cousins Company, Marc Brew Company, Verve (Northern School of Contemporary Dance), along with regularly teaching workshops for a people with a verity of movement backgrounds around the world.
Aaron Vickers
www.connectbuildplay.com
WORKSHOP AARON VICKERS
Hösten 2020
WORKSHOPS MED RACHEL TESS
Workning with Props: Tisdag 8 december kl 18:00-21:00
Precis före sommaruppehållet höll Rachel Tess en uppskattad workshop online. Nu gör vi en repris men off line, dvs på plats på Ärlegården. Antalet deltagare är begränsat till 7 personer.
What are the objects we chose to have with us when dancing or choreographing? How do we relate to them with our bodies, what do they represent, and how do they create intended and unintended meaning? Through the workshop ‘Working with props’ we will use what we have in the rooms we are in, the rooms we spend time in continuously – every day objects – in combination with movement practices to question and understand the notion of scenic elements in dance and choreography.
Last Dances: Torsdag 10 december kl 18:00-21:00 Antalet deltagare är begränsat till 7 personer.
In this workshop we will work with methods form the last group work I made ”Last Dances” at Dansk Dansteater. This will be exploring the creations of solos framed as the last dance one will ever do.
Anmälan: maila till vast(at)danscentrum.se
Workshop med Örjan Andersson 2-3 november
Syftet med workshopen är att du ska få en inblick i de verktyg och metoder som Örjan Andersson
använder för att skapa utrymme för rörelsespråk för såväl skådespelare som dansare.
OBS! Kort ansökningstid – 12 oktober!
Kulturakademin i samarbete med Dansalliansen, Regionteater Väst och Danscentrum Väst
Kursbeskrivning
Örjan Andersson ger en workshop som behandlar kroppsmedvetenhet och förkroppsligande samt även ”dansare/skådespelare – som – interpret”. Han arbetar med verbala bilder som deltagaren använder till olika rörelsekvaliteter och handlingar. Dessa verbala bilder kan handla om linjerna i en byggnad eller en forsande flod, händelser från en fotbollsmatch, sprickorna på en vägg eller en tunnelbaneresa.
Syftet med workshopen är att du ska få en inblick i de verktyg och metoder som Örjan Andersson använder för att skapa utrymme för rörelsespråk för såväl skådespelare som dansare. Workshopen fokuserar på ovan nämnda men också möjligheten ”att se – göra”. Det är för att ge dansaren/skådespelaren möjlighet att arbeta som interpret med givet material från Örjan Anderssons repertoar.
Ansök senast den 12 oktober 2020 på Kulturakademins hemsida –
<LÄS MER>
Fascia Flow med Liselotte Reivén vecka 36-45, fredagar 10.00-12.00, Danscentrum Väst. Info & Anmälan via Kulturakademien
Ansök senast 16 augusti.
Dansfilmlabbet
Dansfilmlabbet är ett projekt som initierats av Kulturakademin i samarbete med Scenen Atalante i Göteborg, Danscentrum Väst, Dansalliansen, Danskompaniet Spinn och Nätverkstans medieverkstad.
Syftet är att låta koreografer, kompositörer och filmfotografer mötas i nya konstellationer och tillsammans arbeta fram idéer, skisser där de, konstnärligt och kreativt tar ansvar över den gemensamma processen och verken. Studiotid, workshops, föreläsningar samt handledning kommer erbjudas alla deltagare. I slutändan ska labbat leda till ett färdigt verk för scen och en dansfilm på ca 5 minuter. Samtliga verk har premiär för inbjuden publik som varvas med samtal kring dansfilm och den gemensamma processen på Scenen Atalante.
I samarbete med Atalante, Danscentrum Väst, Dansalliansen, Danskompaniet Spinn och Nätverkstans medieverkstad
Info och anmälan via Kulturakademien
Ansök senast 31:a augusti
Ljud- och ljusteknik för dansare och koreografer
I samarbete med Atalante.
Preliminärt: 21:a september 13.00-16.00, 22:a september 9.00-12.00
Mer info inom kort!
Våren 2020
Working with Props Tisdag 9:e Juni 9.00-12.00
Online-Workshop with Rachel Tess
What are the objects we chose to have with us when dancing or choreographing? How do we relate to them with our bodies, what do they represent, and how do they create intended and unintended meaning? Through the workshop ‘Working with props’ we will use what we have in the rooms we are in, the rooms we spend time in continuously – every day objects – in combination with movement practices to question and understand the notion of scenic elements in dance and choreography.
Photo credit: Lower Manhattan Cultural Council
Photo credit: Uli Ruchlinski, at Molekyl Galleri Malmö
Rachel Tess is an American choreographer and dancer living and working in Sweden. She is the director of Milvus Artistic Research Center (MARC) in Knislinge (SE) and associate curator for live-art at Wanås Konst. She received a BFA in 2004 from The Juilliard School in New York City. While attending Juilliard, Tess received a Princess Grace Award (2002), performed as a member of the Lar Lubovitch Dance Company, and was presented with the Martha Hill Dance Award by the faculty.
Tess has been a member of Les Grands Ballets Canadiens de Montreal, Gothenburg Opera Ballet, and held a permanent position with the Cullberg Ballet in Stockholm.
In 2013, Tess received her masters in choreography from the New Performative Practices Masters program at DOCH. She won and completed a Princess Grace Foundation Works in Progress Residency at the Baryshnikov Arts Center in New York City with her ongoing project Souvenir in 2013. Her work Souvenir was exhibited as part of the ‘Dance Me’ exhibition at Wanås Konst in 2014. She was presented by the Lower Manhattan Culture Council, (in collaboration with Princess Grace Foundation USA and Baryshnikov Arts Center) in 2014 and 2015. She was also engaged in the project ‘These are Bodies, These are Motions, This is the Place’ with choreographer/performer Benoît Lachambre, which premiered at Wanås Konst in 2014 and New York City in 2015 at the River to River Festival (hosted by LMCC). As a freelance performer and choreographer she works extensively with Benoît Lachambre, most recently as a performer and assistant for ‘Fluid Grounds’. Her new work Any Number of Sunsets was been presented at Skillinge Teater, Dansens Hus (Stockholm), MDT, Atalante, and Dansstationen in 2019. She has curated and is part of the artistic team for “Still Untitled” by Xavier Leroy and Scarlet Yu (2018, Wanås Konst) as well as a long list of other contemporary choreographers and dance practitioners such as Maria Hassabi, Dinis Machado, Anna Pehrsson, and Marie Topp. She is the 2019 recipient of the prestigious Birgit Cullberg Stipendiat for her work presenting experimental dance in rural areas throughout Sweden.
Kostnadsfritt för Danscentrum Västs medlemmar. Anmälan till vast@danscentrum.se senast 8 juni.
Complex Simplicity 25-26 april – framflyttad till den 28-29 november INSTÄLLD!
Workshop with Sita Ostheimer
Kulturakademin i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Väst
Description
The beginning of the workshop is based on an improvisation technique called COMPLEX SIMPLICTY, developed by Sita Ostheimer, which brings the mover towards an understanding of totality in movements and perception, through connecting to senses and imagination, recognising limits and learning how to deal with them. The physical guidance gives the dancers an understanding of their connection between mind and body in order to be in control of their own physical instrument and therefore continue growing creatively and technically and mentally.
Further into the workshop a game of images, situations, feelings, rhythm are use to create material. The physicality is built on fast rhythmical changes of emotions and Images. The movement language is expressive, fluent, sensual and earthy. The unique animalistic movement language that arises from the human instinct is Sita Ostheimer’s particular and peculiar signature in dance.
Foto: Gilles Aguilar
Sita Ostheimer
After finishing her study in Frankfurt, Germany, Sita Ostheimer joined MS Schrittmacher-Oldenburg, worked with Itzik Galili-Groningen and Krisztina de Chatel-Amsterdam. In 2008 she joined Hofesh Shechter Company.
As a choreographer Sita created Noble thinking, Accompany and Dissimilar foxes for Shechter’s IN GOOD COMPANY. As a freelance Choreographer she created Metanoia, Balter, Ubuntu for Bodhi Project Sead Salzburg, Mangata for Frontier Danceland Singapore, Eigenrausch for CobosMika Spain, Creatures of the wild for b12 Berlin, Nobody ’Cept You for Verve Leeds and Spechies Pitches for Folkwang University Essen.
In addition Sita works as Shechter’s choreographic assistant, re-staging his work at companies such as NDT I, Staatstheater Kassel, where she has also been rehearsal director 2014-2015, Ballet Basel, Staatsballet Berlin, Aterballetto, Staatstheater Darmstadt/Wiesbaden, Paris Opera Ballet. She teaches regular Intensive Workshops and classes around the world.
Since 2017 Sita is the Artistic Director of her company Sita Ostheimer Company based in Berlin and created work such as Molimo, Chasm, Us, and Two Human in pieces. With her workshops series COMPLEX SIMPLICITY she shares her philosophy and physicality world wide.
Anmälan görs senast den 5 april på Kulturakademins hemsida: HÄR
Sånggestaltning – För professionella dansare
Kursbeskrivning
Den här kursen i sånggestaltning erbjuder professionella dansare möjlighet att arbeta med och utveckla sin egen vokala och musikaliska potential – och att utmana sig själva sångmässigt. Varje deltagare utgår från sig själv och sin individuella musikaliska förförståelse. På förmiddagarna arbetar gruppen med uppvärmning och andningsövningar, på eftermiddagen sjunger varje
deltagare individuellt inför de andra – vilket innebär att en gemensam tillåtande atmosfär är helt avgörande. Kursen ges av Kulturakademin och Dansalliansen.
Kursledare: Pia Olby
Ackompanjatör: Sven-Eric ”Svenna” Dahlberg
Kursupplägg
10-13 mars
10.00 – 12.00
Uppvärmning, andning, riktning, avspänning och tonbildning
i kroppstonsbildningsteknik enligt Nadine George.
12.00 – 13.00
Lunch
13.00 – 16.00
Masterclass med pianist.
Deltagarna sjunger sånger enskilt med hela gruppen närvarande.
Förberedelser: Varje deltagare ska förbereda två sånger.
Ta med någon typ av ackompanjemangsutskrift till pianisten,
noter eller ackordanalys. Välj gärna sånger utanför din bekvämlighetszon.
Vi ska prova, experimentera och inte leverera färdiga resultat.
<LÄS MER>
Hösten 2019 –
Master class with Nola Rae is replaced due to injury
Acting in Modern Mime / Nonverbal Theatre with Bartlomiej Ostapczuk
The work will be led by Bartlomiej Ostapczuk who is the artistic director of the International Mime Art Festival in Warsaw and founder of the Warsaw Mime Center and Mimo Mime Theatre in Poland. He is an experienced workshop teacher.
The masterclass of Mr. Ostapczuk will present variety of exercises divided into different categories. From basic for his teaching system logical combination of breath and movement in a non-verbal theater through its various forms which appeared in the last few decades, to the completely modern form of mime theatre. The idea is not to teach the style of singular creator, the goal is completely opposite. The basic principle which should govern mime theatre is a skilled combination of thoughts, emotions and actions.
By exploring specific exercises, we will aim to experience, feel and, as a result, to understand that. The classes also consist in analyzing movements, our emotional states and the way they are demonstrated.
These classes present the method of modern Mime / Pantomime acting, which allows the actor to present a clear stream of thought to an audience. Monologue, dialogue, message are then used as part of etudes and improvisation, where they develop realism and the clarity of purpose.
In this 5 hour masterclass created a specially for GBG Mime Fest we will find a space for poetry and comedy as well.
Master classes with Nola Rae and Jakop Ahlbom
GBGMimeFest in collaboration with Danscentrum Väst
Broaden your mime master class with Nola Rae
Mimes are the cartoonists of theatre, illustrating ideas in as few moves as possible. Making the invisible visible, mime is the international art of imagination and storytelling. Principle techniques are articulation and fixed point. This is a guide through fascinating techniques that can make a performer truly memorable.
This is for enthusiastic professionals, who want to know more about what makes visual theatre really visual and who are not afraid to move.
When: Thursday 14 November 16.00-21.00
Where: Ärlegården
Price: Free for Danscentrum Väst’s members (non-members 250 SEK)
To register: workshop@gbgmimefest.se
Nola Rae trained at the Royal Ballet School in London and with Marcel Marceau in Paris. She has created 10 solo shows and 5 two man shows to date and her long performing career has taken her to 68 countries.
As a director, she has adapted works by Shakespeare, Strindberg, Ibsen, Dumas and Bram Stoker among others, winning the funniest play of the year award in Sweden for her version of Lorca’s The House of Bernarda Alba.
Nola has performed and taught many times at the London International Mime Festival which she founded with Joseph Seelig in 1977.
www.nolarae.com
Master class with Jakop Ahlbom Working Method
In Jakop Ahlbom’s master class at GBG Mime he will use the methods he applies in working with his performers during the process of creation.
You have a background and experience in theatre or dance and you are interested in improving your skills in physical theatre.You will learn systems to create unexpected new material in a very short time. The exercises focus on developing physical awareness, sensibility and breaking down patterns and habits that enable discovering new ways of moving.You will be working from improvisation to create and structure new material and experience how Jakop works with the environment, set and available props and furniture. You will learn how to translate different emotions and dramatic intentions into theatrical scenes and physical movement.
Working in groups, Jakop will show how small changes can have a huge impact in the meaning and experience of a situation.
When: Sunday 17 November 10:00-15:00
Where: Ärlegården
Price: Free for Danscentrum Väst’s members (non-members 250SEK)
To register: workshop@gbgmimefest.se
Jakop Ahlbom was born in Sweden in 1971. In the early 1990s he moved to the Netherlands where he studied Mime at the Amsterdam School of the Arts. Upon his graduation in 1998 he was presented with the Top Naeff award for the most promising student. His gift for choreography had been noticed and so had his poeticism and his ability to get his cast to unleash their energy, bravado and physicality. The award jury described him as an eager, outstanding and exuberant talent.
After graduating he worked with a variety of theatre makers as a performer, choreographer and director. In 2000 he started working on his own, idiosyncratic oeuvre.
To get an idea of his master class please please look at the video documentation of parts of his 5 day master class held last year at the Venice Biennale:
https://www.youtube.com/watch?v=qz6oNxFsUfU&feature=youtu.be
www.jakopahlbom.nl
Action based choreography – workshop med Lidia Vos
Kulturakademin i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Väst
Kursbeskrivning: Jag startar dagen med en klass som är baserad på den klassiska balettens grunder men med en modern twist. För mig är det viktigt att det finns ett bra flöde i övningarna och att arbeta organiskt med hela kroppen. Jag fokuserar mycket på kvaliteten i varje enskild rörelse. En viktig aspekt med klassen är att vi ska bli uppvärmda och redo för resten av dagens övningar.
I workshopen kommer vi sedan att arbeta med material från några av mina tidigare koreografier för att deltagarna ska få en känsla för mitt rörelsespråk. Vi arbetar vidare med kreativt skapande där vi provar på olika sätt att skapa ett rörelsematerial. I mitt koreograferande tar jag ofta min utgångspunkt i vardagliga rörelser och situationer. Jag använder en egen metod som är baserad på aktioner eller handlingar. För mig handlar det om att utgå från och plocka fram det naturliga rörelsespråk som alla har och dagligen använder. Allt kan omvandlas till koreografi. För mig är det koreografiska hantverket mycket viktigt och jag lägger stor vikt vid alla små detaljer.
Jag tycker också att det är spännande att testa olika sätt att förhålla sig till rummet, scenografi och olika objekt. Kroppsmedvetenhet och scennärvaro är komponenter som hela tiden är närvarande.
Jag utlovar en inspirerande upplevelse fylld av lust, glädje, och kärlek till dansen och rörelsen som uttrycksmedel.
Kursledare: Lidia Wos är frilansande dansare och koreograf med över 25 års erfarenhet från olika danskompanier och institutioner i bland annat Sverige, Polen, Tjeckien, Nederländerna och USA. Under sin karriär har hon mött ett mycket stort antal koreografer, dansare, pedagoger och klasslärare. Hon har arbetat med allt från klassisk balett och dramatisk teater till modern konceptuell dans och samtida dansteater. Baserat på sina erfarenheter har Lidia utvecklat en egen arbetsmetod och stil som bygger på ett organiskt rörelsespråk, lustfylld uppfinningsrikedom och respekt för sin omgivning. Detta är något som genomsyrar såväl hennes eget skapande som hennes undervisning.
Tid: 5-7 november 2019
Upplägg:
09.30 – 11.00 Klass
11.15 – 13.15 Workshop
13.15 – 14 00 Lunch
14.00 – 16.00 Workshop
Ansökan görs direkt hos Kulturakademin här
Stream-Flow Method: workshop med Heidi Vierthaler
Re-connect with your body. Move with greater ease, while feeling more relaxed and energised at the same time.
A unique and constantly evolving tool for dancers and non dancers alike, using visual imagery and tactile exercises to help release the body and heighten awareness on many levels. From simple ball imagery exploring inner and outer body, to delicate touch guidance, causing an array of dynamics, from extremely fragile to surprisingly powerful.
Ideal for braking habitual movement patterns.
Heidi’s interest lies in discovering a deeper knowledge of the body’s possibilities for the benefit of others and to continue developing her own distinctive movement language. Stream-Flow is an effective and creative approach to bridging different dance forms or just bring more joy to your life through movement.
The focus of this workshop will be on integrating heightened inner and outer awareness as the foundation of endless initiations and physical organisations.
We will work on separating the body into small sections from joint to joint and space to space. We’ll also develop phrases of movement that will allow for surprising initiations, and a richer result with less effort and a rich pallet of dynamics. At the end, we will blend our personal experiences with new ideas allowing transformation and a different approach to creation
Gain confidence through developing a deeper understanding of your body, and experience a deeper sense of well being.
Tid: Lördagen den 5 oktober kl. 11.00-14.30
Plats: Ärlegården, Ärlegatan 3, Göteborg
https://vimeo.com/heidivierthaler
http://heidivierthaler.com/#nav-mobile
Feldenkreis – workshops med Paul Pui Wo Lee
Workshop 1: ”The expressive range of your arms : poetic health-based artistry with the Feldenkrais Method®”
I could never perform technique. It was a losing game. I watched snippets of Pina Bausch dancers and realised that the gift of being a dancer is to paint through space, and in doing so, we get the privilege of shaping our voices to communicate with other people. The movement of our arms can weave poignant poetry and that is what I’d love to facilitate with my Feldenkrais teaching this time. I will like to help you all discover and experience more freedom by helping you understand in your sensation of how they relate to the chest, even your hip joints! It’s not possible to move parts of yourself in isolation. Power, articulation, range, fluidity and efficiency can be gained through the clear ”feeling” of the functional relationships of all your different parts. We’re not looking at what is right or wrong but rather developing our ability to feel what movement options work best for your personally. This is a process of reaping wiser movement patterns to support your wellbeing as you thrill yourself with your human, artistic voice. I hope you discover what an amazing example of human potential you are during this workshop.
Tid: Onsdagen den 18 september kl. 14:00 – 16:30
Plats: Ärlegården
Workshopen är kostnadsfri för DcV:s medlemmar. Icke-medlemmar 200:- Anmälan: maila vast(at)danscentrum.se
Workshop 2: Dancing is very much about the feet, but how intimately do we actually know them?
They are not only for gesturing, but we depend on them for the support and articulate mobilisation of everything above. In this workshop, we’ll be seeing how the feet relate to the knees, hips, lower back, and neck to bring about more vitality in our expression and assurance in our technique. We will explore very systematic lessons that help us find all the planes and degrees of motion in our feet and ankles that you may continue to revisit on your onward dance journey.
Tid: Torsdagen den 19 september kl. 17:30 – 20:00
Plats: Ärlegården
Workshopen är kostnadsfri för DcV:s medlemmar. Icke-medlemmar 200:- Anmälan: maila vast(at)danscentrum.se
Paul Pui Wo Lee
Workshop med Marie Carrasco
Kursbeskrivning: Syftet med workshopen är att möta Mari Carrasco och ta del av hennes koreografi. Målet är att du ska få inspiration som dansare och skapare. Arbetet under de två dagarna utgår från att deltagarna tillsammans undersöker skapandeprocessen kring föreställningen Häxor. Du kommer få material från uppsättningen och med hjälp av rörelsespråk lekfullt utforska föreställningen. Mari vägleder dig i olika improvisationsövningar som innefattar både den tänkande och den fysiska kroppen.
Kursledare: Mari Carrasco är dansare och koreograf. Hon fick sitt stora genombrott 2013 med föreställningen ”Bartolomeo” som hyllades både nationellt och internationellt. Föreställningen turnerade med Riksteatern och visades över 100 gånger runt om i Sverige. Under 2014 gick den sedan på världsturné och visades bland annat i New York, Tokyo, Madrid, Amman, Ramallah, Belfast och Roskilde. Mari har gjort beställningsverk till Norrdans, Dansstationen, Black Box Company och Riksteatern. 2014 var hon koreograf till den hyllade teater- och dansföreställningen ”Girls will make you blush” som var ett samarbete med Unga Klara och Västmanlands Teater. Under 2019 skapar hon verket ”Häxor” från 6 år till Regionteater Väst.
Tid: 5-6 september
Plats: Göteborg, Ärlegården och Borås, Regionteater Väst
Göteborg 5 september: Klass kl. 10.15-11.30, Workshop kl.11.30-13.00, Lunch kl.13.00-14.00, Workshop kl.14.00-16.30
Borås 6 september: Föreställningen ”Häxor” kl.10-10.40, Workshop kl.11.30-13.00, Lunch kl.13.00-14.00
Workshop kl.14.00-16.30
Anmälan görs direkt till Kulturakademin här
Workshopen är ett samarbete mellan Dansalliansen, Regionteatern Väst, Kulturakademin och Danscentrum Väst.
Partnering – workshop med Michael Langeneckert
The partnering class combines technical principals, play with weight and momentum. We try to explore the space with our own body connecting to the others in a playful way. We create flow and communication in an open structure and study the movement of our partner which aloud us, to find timing and lightness in the sequence. In the final part of the workshop we use the principals and develop them into a short partnering choreography.
Tid: Onsdagen den 28 augusti kl. 18:00 – 21:00
Plats: Ärlegården
Workshopen är kostnadsfri för DcV:s medlemmar. Icke-medlemmar 200:- Anmälan: maila vast(at)danscentrum.se och ange i ämnesraden Workshop Partnering
Michael Langeneckert www.movingorchestra.com
Våren 2019
Applied Dance Dramaturgy – A Workshop on the Usefullness of Dance Dramaturgy in Choreographic Practices 10-12 maj
In the field of dance, dramaturgy is still a relatively new discipline and a new profession, which is therefore still viewed with curiosity and suspicion. All too often one wonders what dramaturgy actually is. But instead of losing ourselves in endless attempts at definition, we will – in this intense theory-practical Workshop – concentrate more on what dramaturgy can actually do, both for choreographers and for dance as such.
We will take a closer look into various dramaturgical practices. Such as focussing on methods that can help to concretize and contextualize artistic ideas, for example for project proposals or program texts, but also for collaboration within the artistic team. However, we will also examine the content and dynamics of some dance pieces as case studies and thus fathom the significance of dramaturgy as a choreographic tool in dance.
This workshop is open for those who did not have the opportunity to join in last November as well as for participants of last year’s introductory workshop. Together we will refresh our knowledge and deepen it in different exercises and case studies.
Thomas Schaupp is a free-lancing dance dramaturg based in Berlin. He is collaborating with several international choreographers, currently with Anne-Mareike Hess, Janne-Camilla Lyster, Camille Mutel and Stian Danielsen. As a mentor and advisor for young choreographers he collaborates with institutions such as Dansearena Nord in Hammerfest and KHIO in Oslo. Thomas is a guest teacher at the Inter-University Centre for Dance in Berlin and facilitates workshops on dance-dramaturgy in choreographic centres across Europe. In collaboration with Ibsen International and Goethe Institut Beijing he also co-curates a Cultural Exchange Program on Dance Dramaturgy in China.
När: fredag 10 maj kl. 13.00-17.00 lördag 11 maj kl. 10.00-18.00 och söndag 12 maj kl. 11.00-15.00
Anmälan: maila vast(at)danscentrum.se ange i ämnesraden Workshop Dramaturgi
Complex Simplicity: workshop med Jonathan Sanchez
Kulturakademin i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Väst – anmälan görs via Kulturakademins hemsida!
Kulturakademin
Tid: 25 – 26 maj kl. 13.00-16.30
Plats: Ärlegården
Description
Participants will be guided through an improvisations’ technique. This lab gives the dancers an understanding of their connection between mind and body in order to be in control of their own physical instrument and therefore continue growing creatively and technically. A game of images, situations, feelings, rhythm and in bodying those. The movement language is expressive, fluent, sensual and earthy. The unique animalistic movement language that arises from the human instinct is the particular and peculiar
signature.
Jonathan Sanchez
Jonathan Sanchez moves in many different medias, being a price taker in 2018 at POOL Internationales TanzFilmFestival Berlin for his triptych-trailer of Molimo. He worked with choreographers such as Olivier Germser, Rosine Nadjar, Gianluca Girolami, Michèle Murray, Toula Limnaios & Christine Bonansea. In 2011 he became a certified dance teacher at l’Ecole Supérieure d’Enseignement de la Danse in Montpellier under the direction of Anne-Marie Porras, while performing with her Junior Ballet. Since 2017 as a performer and assistant Jonathan is actively a part of the Sita Ostheimer Company.
About Sita ostheimer: After finishing her study in Frankfurt, Germany, Sita joined MS Schrittmacher-Oldenburg, worked with Itzik Galili-Groningen and Krisztina de Chatel-Amsterdam. In 2008 she joined Hofesh Shechter Company.
As a choreographer she created Noble thinking, Accompany and Dissimilar foxes for Shechter’s IN GOOD COMPANY. As a freelance Choreographer she created for example Metanoia, Balter, Chasm, Molimo, Us, Two and Human In Pieces for her company, Ubuntu for Bodhi Project Sead Salzburg, Mangata for Frontier Danceland Singapore and Eigenrausch for CobosMika Spain. In addition she works as Shechter’s choreographic assistant, re-staging his work at companies such as NDT I, Staatstheater Kassel, where she has also been rehearsal director 2014-2015. She teaches regular Intensive Workshops and classes around the world.
www.socompany.de
It will come later
I samarbete med ilDance hålls den 31 mars kl 13:00-17:00 en workshop tillsammans med iCoDaCo (International Contemporary Dance Collective). Dansare från Sverige, Wales, Polen, Ungern och Hong Kong har arbetat tillsammans sedan 2018.
Description:
ilDance, the Swedish partner organisation in iCoDaCo, is coordinating this unique workshop where local artists can meet, move and exchange with the international collective. The workshop is suitable for professional dance artists, both performers and makers. They have develop a new collaborative worked called ”it will come later” which will perform at Stora Teatern in Gothenburg on the 1st of April 2019. Whilst there, the collective is interested in sharing their broad experiences with local artists in Gothenburg and Västra Götalandsregionen.
It will include a warmup session and then a sharing and experimentation with an array of movement and choreographic methodologies which have been utilised by iCoDaCo during the collective creation processes of “it will come later”. iCoDaCo developed specific approaches and creation methods which are informed and supported by the cultural and artistic diversity within the collective and these will be the main focus in the workshop. Read about iCoDaCo artists here: http://www.icodaco.com/the-collective
iCoDaCo is partially supported by the Creative Europe programme of the European Program.
Anmälan: maila vast(at)danscentrum.se Skriv i ämnesraden: Workshop It will come later.
Workshopen är utan kostnad för Danscentrum Västs medlemmar.
måndagen den 18 februari kl 14.00-17.00 på Ärlegården
Nu vill hon gärna träffa dansare och andra rörelse-inriktade scenkonstnärer i en workshop på Danscentrum väst.
Under workshopen arbetar vi med flera av Toves metoder för att skapa personligt och specifikt rörelsematerial. Du bör ha tidigare erfarenhet inom improvisation, komposition, partnering och gärna kontaktimprovisation samt arbetat med att utveckla och skapa ditt eget rörelsematerial.
Workshopen är ett sätt för Tove att lära känna fler danskonstnärer och knyta kontakter inför kommande produktioner och projekt och för deltagarna att testa om metoderna är roliga och intressanta.
Anmäl dig till Danscentrum Väst: vast@danscentrum.se
The Act of Listening
Improvisation weekend with Asher Lev
2 – 3 mars 2019
Kulturakademin i samarbete med Dansalliansen och Danscentrum Väst
Kursbeskrivning
To be listening is to be leaning in towards meaning before interpretation arrives. This mode of attunement creates a space of potentiality in which we can zoom into the subtleties of an existing sensorial input. To listen is therefore to be inspired by what one hears.
Kursupplägg
”After years of improvising as a dancer in the Batsheva Ensemble Dance Company, I found that focusing on the sounds that naturally exist in every space, is a rich source of inspiration for movement improvisation. In this intensive workshop, we will develop an expanded concept and practice of listening which will function as our generative core for movement. We will borrow from circular breathing, sitting and walking mediation and somatic practices. We will infuse our improvisation skills with interest as we pass through alternative modes of awareness, visit various physical states and improve our motor skills by the excess of attention given to subtleties of dynamic body sensations. By listening we will connect to an authentic experience of improvisation and movement.
We begin from still meditative positions that sustain subtle concentration and slowly start reacting to the sounds that exist in the room. We will give more space to what we hear, rather than what we see. Slowly but surely, the listening practice becomes more dynamic to the point in which we can move swiftly, shake vigorously, extend our bodies far into the space, cut across the floor and even work on the limits of our own stamina. We will be making quicker decisions that are more attuned to the energy and atmosphere of the space. We will be able to work on alternative configurations of the body’s balance and alignment. We will gain a different understanding about continuous and fluid movement. Finally, we will become more sensitive to vibrations and resonance that our bodies share with the sonorous spaces we are in.”
Asher Lev
www.asherlev.com
Asher Lev
Asher Lev is born in Canada in 1981, and grew up in Israel. He is a performance maker whose works have toured festivals in Europe, Israel, Canada and the U.S. As a dancer he worked for Yasmeen Godder (ISR), Örjan Andersson (SE), Edhem Jesenkovic (DK), Ina Christel Johannessen (NO), Ohad Naharin and Batsheva Dance Company (ISR), Carte Blanche Dance Company (NO) among many others. Asher Lev has a BA in Sociology/Anthropology and Islam/Middle Eastern Studies from the Hebrew University of Jerusalem and an MA in Choreography from the Amsterdam University of the Arts. He is interested in experimental somatic practices, radical physiologies, process and experiential philosophies. He is a spiritual and psychedelic practitioner entering other forms of togetherness, communities and the public sphere. Asher Lev is a reactive artist who likes to face the powers at be. He is a body that transforms between solids, liquids and gas, raises hell and disappears into the ground.
TID: Lördag kl. 11.00 – 16.00 Söndag kl. 10.30 – 15.30
PLATS: Ärlegården, Ärlegatan 3 Göteborg
Anmälan: https://www.kulturakademin.com/kurskatalog/the-act-of-listening
________________________________________________________________________________________________
Följande workshops har ägt rum under höstterminen 2018
Intuition in Action
Workshop with Stephen Rappaport
Kulturakademin in cooperation with Dansalliansen och Danscentrum Väst
Description
”The workshop offers a framework designed for participants to experience, articulate and expand their artistic voices. I have found involvement in a variety of creative processes facilitates an ever-deepening trust for instinct, intuition and imagination that leads to greater self-esteem, integrity and charisma.
The objective of this workshop is for participants to build greater trust in their intuition, impulses and ideas. The work is fun, fascinating, empowering and definitely challenging. Material is generated. Tools are discovered.” Stephen Rappaport
http://www.stephenrappaport.com/workshop
Important! All participants should be able to attend the entire workshop and COME ON TIME. The workshop cannot begin without everyone being present.
Stephen Rappaport
Stephen Rappaport is an American actor, dramatist, singer, musician and director resident in Stockholm. As an actor, he has participated in many different TV shows in Sweden and the USA. He regularly plays with his own band and is an appreciated workshop leader on StDH, Unga Klara, Dansalliansen and Teaterhögskolan.
Koreografi – dramaturgi – samtida konst med Thomas Schaupp
Workshopen närmar sig dramaturgi från såväl ett praktiskt som teoretiskt perspektiv. Den inleds med en introduktion till (dans)-dramaturgins historia och leder över till olika metoder inom ramen för konstnärliga praktiker. Bland frågorna att diskutera och praktisera rör sådant som hur kontextualisera sitt konstnärliga arbete/verk in ramen för den socio-kulturella verkligheten? Hur talar en om sitt verk? Vilken roll har dramaturgi i att sammanlänka konst och samhälle? Hur formulera en idé? Vilka möjliga praktiska strategier kan dramaturgi bidra med inom koreografi?
Thomas Schaupp är frilansade dansdramaturg baserad i Berlin och Oslo. Han samarbetar med en rad olika koreografer och föreläser och/eller håller workshops i såväl Europa som Kanada. I samarbete med Ibsen International och Goethe Institutet, Beijing ingår han i ett två-årigt program om dansdramaturgi i Kina.
Workshopen hålls på engelska.
NÄR: Fredagen den 23 november – söndagen den 25 november
Fredag 14.00-19.00
Lördag 10-18
Söndag 11-15
VAR: Ärlegården
ANMÄLAN: OBSERVERA ATT ANMÄLAN ÄR BINDANDE OCH ATT DET INNEBÄR ATT DELTA UNDER HELA WORKSHOPEN I SIN HELHET. OBS endast 12 platser!
Maila din anmälan till vast@danscentrum.se senast 1 november
Skriv i ämnesraden: Anmälan workshop 23-25 november
Skriv en kort motivation varför du vill delta i workshopen.
Workshop med Kenzo Kusuda- Vitalizing the Invisible
Måndagen den 8 oktober och onsdagen den 10 oktober kl 18-21 (båda kvällar) håller Kenzo Kusuda i workshopen Vitalizing the Invisible.
In this workshop we aim to enhance the elasticity of our physical, actual body and our visionary, imaginary body which are intricately interwoven with each other, generating the magnetic, permeate presence and consequences through the performance.
Läs mer om honom här!
Mejla din anmälan till: vast@danscentrum.se
Skriv i ämnesraden ”Anmälan till workshop Kenzo Kusuda”.
Helena Franzén – Embodied Awareness
Kursdatum: fre 14/9 – lör 15/9-2018.
Upplägg:
Klass: 10-11:15
Workshop: 11:15-12:30
Lunch: 12:30-13:45
Workshop: 13:45-17:00
Ansök senast 26 augusti! Fullbokad!
Info & ansökan via Kulturakademin
Följ även vad våra samarbetspartners erbjuder på andra platser:
På Dansalliansens hemsida kan du se vilka andra kostnadsfria workshops de erbjuder. Kulturakademin arrangerar kontinuerligt kostnadsfri fortbildning med bas i Göteborg.
Följande workshops har ägt rum under vårterminen 2018.
Destins Croisès – Organic Creative Process
Kursdatum: 29 jan kl.13.00-17.00, 30-31 januari kl.14.00-17.00
Kursbeskrivning hittar du här.
Anmälan dig senast: 7 januari 2018 här.
Kursen genomförs genom ett samarbete mellan Danscentrum Väst, Kulturakademin Trappan och Dansalliansen.
Fascia Flow – en rörelsemetod baserad på fasciastrukturens egenskaper
Kursdatum: 2/2-23/3 kl.10.15-11.45
Anmäl dig senast:14 januari 2018 här.
Kursbeskrivning hittar du här.
Kursen leds av Liselotte Reivén och anordnas av Kulturakademin Trappan.
A suprised body med Fransesco Scavetta 13-15 April
Subjazz med duon Karl Erik Nedregaard och Knut Arild Flatner
: 18-20 maj. Subjazz kommer även att ge klasser 21-24 maj.
Samtliga wokshops är kostnadsfria. Anmälan sker via Kulturakademin Trappan.
Följande tre workshops har ägt rum hos Danscentrum Väst under höstterminen 2017. De arrangerades i samarbete med Dansalliansen och Kulturakademin Trappan.
Malaya Ho – The Jazz Dance workshop will be offering training and background on jazz dancing from the commercial world of dance (1-3 september).
Heidi Vierthaler, Luca Cacitti & Shay Parthush – Stream-Flow Workshop och audition för dansare som vill delta i Heidi Vierthalers KID-residens (15-17 september).
Ana Laguna – Introduktion till Mats Ek-repertoar (23-28 oktober).
Samtliga wokshops är kostnadsfria. Anmälan sker via Kulturakademin Trappan.