Aktuellt

Foto: Roger Stenberg

Dansworkshop med Örjan Andersson

Syftet med workshopen är att du ska få en inblick i de verktyg och metoder som Örjan Andersson
använder för att skapa utrymme för rörelsespråk för såväl skådespelare som dansare.
OBS! Kort ansökningstid – 12 oktober!

Kulturakademin i samarbete med Dansalliansen, Regionteater Väst och Danscentrum Väst

Kursbeskrivning

Örjan Andersson ger en workshop som behandlar kroppsmedvetenhet och förkroppsligande samt även ”dansare/skådespelare – som – interpret”. Han arbetar med verbala bilder som deltagaren använder till olika rörelsekvaliteter och handlingar. Dessa verbala bilder kan handla om linjerna i en byggnad eller en forsande flod, händelser från en fotbollsmatch, sprickorna på en vägg eller en tunnelbaneresa.
Syftet med workshopen är att du ska få en inblick i de verktyg och metoder som Örjan Andersson använder för att skapa utrymme för rörelsespråk för såväl skådespelare som dansare. Workshopen fokuserar på ovan nämnda men också möjligheten ”att se – göra”. Det är för att ge dansaren/skådespelaren möjlighet att arbeta som interpret med givet material från Örjan Anderssons repertoar.

Ansök senast den 12 oktober 2020 på Kulturakademins hemsida – 

<LÄS MER>

Upprop om kultur i skolan!

Till

Utbildningsminister Anna Ekström

Kulturminister Amanda Lind

Sverige kommuner och regioner, vd Staffan Isling

 

Öppna Sveriges skolor för kultur!

Nu startar höstterminen i Sveriges skolor och vi uppmanar er och Sveriges skolledare, kommuner och skolpolitiker, att se över de rekommendationer som gäller avseende besök i skolan av teater- och dansgrupper.

Många kommuner och skolor har beslutat om totalstopp för besökare vilket är förståeligt när det gäller besök av utomstående, föräldrar och anhöriga i största allmänhet. Men det ledde också till att det under våren ställdes in ett mycket stort antal föreställningar runtom i landet. Nu behövs en nyansering som anpassar sig till den situation vi befinner oss under kommande höst.

Skolan omfattas inte av 50-personersregeln. Att låta elever som redan befinner sig i skolan komma till en aula eller gymnastiksal och uppleva scenkonst måste anses vara en relativt säker situation. Vi menar att det är möjligt, och förenligt med nuvarande rekommendationer, att tillåta kulturella besök på skolorna så länge fysisk distans kan hållas. Här behövs ett klargörande.

Lärande i skolan handlar inte bara om att lära sig fakta och färdigheter, utan om att utveckla värderingar, samspela med andra och förstå andra och sig själv. I detta spelar kultur en viktig roll och små ensembler på några få personer (vilket det ofta handlar om) måste vara en relativt säker situation och ha en plats i det gedigna anpassningsarbete som både skola och kulturliv gjort under våren och sommaren.

Ett förtydligande från berörda myndigheter och personer i denna fråga skulle göra stor skillnad. Elever skulle få uppleva kultur och scenkonsten – institutioner, fria grupper och musikensembler – skulle kunna möta sin publik. Det finns inte tid att vänta – varken för scenkonstnärerna eller den unga publiken.

Michael Cocke, ordförande, Svenska ASSITEJ – plattform för alla som arbetar med scenkonst för barn och unga

Lovisa Pihl, ordförande, Teatercentrum – bransch- och arbetsgivarorganisation för fri professionell scenkonst
Maria Rydén, ordförande, Danscentrum – den fria danssektorns centrumbildning och arbetsgivarorganisation

Robert Uitto, ordförande, Länsteatrarna i Sverige – driver den regionala scenkonstens intressen

 

VINYASA YOGA – med Eric Ernerstedt

VÄLKOMNA ÅTER TILL DAGLIG TRÄNING!

Nu drar vi igång igen med daglig träning och startar upp med Vinyasa Yoga i samarbete med Dansalliansen.

10-14 augusti 2020

Som metod innebär Vinyasa yoga en dynamisk och fysiskt utmanande yogaform där andning och intention (tanke) föregår varje rörelse.

Jag har intentionen att skapa en trygg och uppmuntrande miljö där dansarna förhoppningsvis är trygga nog att lära känna och flirta lite med sina gränser, både fysiskt och mentalt, och att de lämnar klassen med någon form av ny kunskap gällande sin kropp och sitt sinne.

Eric Ernerstedt är utbildad inom Jivamukti Yoga, som också är en form av Vinyasa, och hans klasser bygger till stor del på denna metod som betonar både starka asana-sekvenser (positioner i följd) och de mer återuppbyggande aspekterna så som andning, avslappning och meditation. Klassernas uppbyggnad kan se olika ut från dag till dag, men det eftersträvas alltid en känsla av fullkomlighet, med både stående och sittande asanas, sidoböjningar, twistar, bakåtböjningar och inversioner.

Förutom att ha utövat yoga sedan 2007, är Eric sedan tre år tillbaka en gedigen utövare av Movement Culture. Denna metod är utvecklad av Ido Portal, och har som avsikt att undersöka kroppens möjligheter för att utveckla både rörelsekomplexitet och frihet. Detta görs under avslappnad stämning, genom vad som kan kallas seriös lek.

Erics klasser influeras därmed även av denna typ av arbete, och som klassdeltagare kan man uppleva vissa väl valda element från denna metod, som passar bra i sammanhanget av en yogaklass.

Träningen är öppen och utan kostnad för professionella frilansdansare och ingen föranmälan krävs

Måndag-Fredag 9:30-11:30 OBS! Medtag egen yogamatta!

Sommarträning i samarbete mellan Dansalliansen och Danscentrum Väst.

Dansfilmlabbet

I samarbete med Kulturakademin, Atalante, Dansalliansen, Danskompaniet Spinn och Nätverkstans medieverkstad

Beskrivning

Dansfilmlabbet är ett projekt som initierats av Kulturakademin i samarbete med Scenen Atalante i Göteborg, Danscentrum Väst, Dansalliansen, Danskompaniet Spinn och Nätverkstans medieverkstad.

Syftet är att låta koreografer, kompositörer och filmfotografer mötas i nya konstellationer och tillsammans arbeta fram idéer, skisser där de, konstnärligt och kreativt tar ansvar över den gemensamma processen och verken. Studiotid, workshops, föreläsningar samt handledning kommer erbjudas alla deltagare. I slutändan ska labbat leda till ett färdigt verk för scen och en dansfilm på ca 5 minuter. Samtliga verk har premiär för inbjuden publik som varvas med samtal kring dansfilm och den gemensamma processen på Scenen Atalante.

Målet med labbet är att låta deltagarna hitta nya samarbetsformer med nya kollegor, utveckla sin konstnärliga höjd och få verktyg till hur de kan arbeta med rörelser, musik/ljud och bild i ett både fysiskt och digitalt landskap. Insikter kring hur det digitala verket kan möjliggöra möten med helt ny publik samt en distributionsplan för denna. Och att på ett lustfyllt sätt få utforska tillsammans i en trygg och kreativ miljö.

Kursen kommer att vara uppdelad i praktiska moment men också föreläsningar, handledning och masterclass med inbjudna koreografer, filmare och kompositörer som delar med sig av sin process. Handledningstider för alla grupper kommer att ges med Niklas Rydén. Deltagarna kommer att bli indelade i grupper om tre vid uppstartsmötet. LÄS MER

 

Datum:

14 september (uppstartsmöte) + föreläsning (plats: Atalante)
Uppstartsmöte, fem arbetsgrupper om 3 i vardera presenteras, studiotider på Ärlegården och Dansstudio Spinn delas ut och samarbetsavtal atesteras av deltagarna.

21 september (presentation av ideerna) + föreläsning

5 oktober (redovisning av work in progress på scenen Atalante – heldag) + föreläsning

26 oktober – Presentation av projekten, både live och filmvising

OBS: Mellan datumen arbetar grupperna självständig med att ta fram material.

Ansök senast den 31 augusti 2020 på Kulturakademins hemsida.

Förlängd utlysning till Dansmässan till 28 juni

Urvalsgruppen för Dansmässan 2020 har som uppdrag att erbjuda ett program av dans och koreografi som återspeglar ett mångfacetterat fält med olika perspektiv och uttryck, vad gäller jämställdhets-, mångfalds-, interkulturellt-, barn/ungaperspektiv, samt regional spridning.

Vi har enhälligt kommit fram till att vi, utifrån inkomna ansökningar, inte kan erbjuda ett program som erbjuder den representation som vi anser är önskvärd. Vi öppnar därför åter upp ansökan till årets Dansmässa 12-14 november 2020.

Ansökningstiden har förlängts mellan den 22/6 – 2020 till och med den 28/6 – 2020.

Urvalsgrupp till Dansmässan utgörs av:

Anna Berglund
Bambam Frost
Maria Naidu
Erika Pekula Pettersson

Välkommen med din ansökan!

 Ansök om att medverka i årets Dansmässa 

Om Dansmässan: 
Dansmässan är ett ständigt expanderande nätverk, som binder samman konstnärsdrivna initiativ och erbjuder arrangörer och publik en bred inblick i dans- och koreografifältet. Inom Dansmässan inryms både utbudsdag, mässa, seminarier, workshops, samtal och föreställningar.

Mitt i den rådande Covid-19 pandemin blickar Danscentrum Stockholm framåt och planerar för årets Dansmässa! Dansmässan ger bransch och publik möjligheten att ta del av det breda utbud av samtida dans och koreografi i Sverige samt en möjlighet för den fria dansscenen att komma i kontakt med arrangörer, bokare och publik. Kanske viktigare än någonsin är uppdraget att förmedla danskonst i Sverige till följd av Covid-19 och de konsekvenser vi ställts inför som utövare och bransch!

Vi ber er därför, arrangörer, utövare och publik att SAVE THE DATE!

Årets Dansmässa kommer att hållas i “Hörsalen” samt tillhörande “Foajé 3” i Kulturhuset Stadsteaterns nyrenoverade lokaler mitt i centrala Stockholm. Centralt för dig som reser från annan ort eller oavsett var i Stockholm du befinner dig i! Vi arbetar för att mässan ska presenteras både fysiskt och digitalt för att säkerställa synligheten av festivalens innehåll.

12 November – Seminarium och hela verk
13 November – Utbudsdag
14 November – Seminarium och hela verk

Utifrån perspektiv om olika arrangörers förutsättningar kommer urvalet till årets Dansmässa ta särskild hänsyn till nationell/regional turnébarhet.

** Information till arrangörer presenteras i Juni 2020 på www.dcsthlm.se  då urvalet är färdigställt. **

Utlysning av utbildningsstipendier för konstnärer och kulturutövare

Kurserna är konstartsövergripande och har utformats i samråd med centrumbildningarna (se info nedan) i Västra Götaland. Stipendiernas fördelning baseras på antalet medlemmar i respektive centrumbildning. För konstnärer inom audiovisuella medier står Kulturakademins branschråd för bedömningen.
Sista ansökningsdag 1 juni.

Läs mer:

https://www.vgregion.se/kultur/nyheter/nyheter-kultur/utbildningsstipendier/

WORKING WITH PROPS – Rachel Tess

– workshop tisdagen den 9 juni kl. 9-12 – ONLINE

 

What are the objects we chose to have with us when dancing or choreographing? How do we relate to them with our bodies, what do they represent, and how do they create intended and unintended meaning? Through the workshop ‘Working with props’ we will use what we have in the rooms we are in, the rooms we spend time in continuously – every day objects – in combination with movement practices to question and understand the notion of scenic elements in dance and choreography.

Rachel Tess is an American choreographer and dancer living and working in Sweden. She is the director of Milvus Artistic Research Center (MARC) in Knislinge (SE) and associate curator for live-art at Wanås Konst. She received a BFA in 2004 from The Juilliard School in New York City. While attending Juilliard, Tess received a Princess Grace Award (2002), performed as a member of the Lar Lubovitch Dance Company, and was presented with the Martha Hill Dance Award by the faculty.

Tess has been a member of Les Grands Ballets Canadiens de Montreal, Gothenburg Opera Ballet, and held a permanent position with the Cullberg Ballet in Stockholm.  LÄS MER

Photo credit: Lower Manhattan Cultural Council

Dansens Dag 2020

Message for International Dance Day 2020 by Gregory Vuyani MAQOMA

Dancer, actor, choreographer and dance educator

It was during an interview I had recently that I had to think deeply about dance, what does it mean to me? In my response, I had to look into my journey, and I realized that it was all about purpose and each day presents a new challenge that needs to be confronted, and it is through dance that I try to make sense of the world.

We are leaving through unimaginable tragedies, in a time that I could best describe as the post- human era. More than ever, we need to dance with purpose, to remind the world that humanity still exists. Purpose and empathy need to prevail over years and years of undeniable virtual landscape of dissolution that has given rise to a catharsis of universal grief conquering the sadness, the hard reality that continues to permeate the living confronted by death, rejection and poverty. Our dance must more than ever give a strong signal to the world leaders and those entrusted with safeguarding and improving human conditions that we are an army of furious thinkers, and our purpose is one that strives to change the world one step at a time. Dance is freedom, and through our found freedom, we must free others from the entrapments they face in different corners of the world. Dance is not political but becomes political because it caries in its fibre a human connection and therefore responds to circumstances in its attempt to restore human dignity.

As we dance with our bodies, tumbling in space and tangling together, we become a force of movement weaving hearts, touching souls and providing healing that is so desperately needed. And purpose becomes a single hydra-headed, invincible and indivisible dance. All we need now is to dance some more!!!!

<Läs mer>

Jazz med Aleksandra Rudnicka

Aleksandra Rudnicka har över 25 års erfarenhet som dansare, koreograf och danslärare i jazzdans och samtidsdans från länder som Storbritannien, Japan, Norge, Italien, Sverige, Brasilien, Spanien, Frankrike, Polen, samt Colombia där hon har varit verksam 2008-2019 i bl.a. danskompaniet L’Explose.

”Min jazzdans söker finna jazzens essens i en tid där jazzdansens identitet på många håll har runnit ut i antingen den modern dansen eller den urbana dansens många stilar. Uppvärmningen har starka influenser från Matt Mattox och Luigi, och har som mål att hjälpa dansarna att utveckla sin styrka och elasticitet genom yrkeskarriären. Genom korta fraser jobbar man med jazzens klassiska vokabulär och i koreografierna läggs fokus på uttryck genom jazzens olika stilar, utan att för den skull förlora jazzdansens hjärta, som innehåller både komiskt uttryck och passion.”